Zo krijg je meer zelfvertrouwen: 3 tips

Onlangs sprak een manager me aan met de woorden “Ik ben net gepromoveerd tot een heel hoge functie in mijn organisatie. Ik ben doodsbang. Ik denk dat ik het niet kan. Ik ga me belachelijk maken!

 

Heb jij je ooit zo gevoeld? Verkeerde jij ooit in een situatie waarin jouw eigenwaarde zo wankel was als dat van deze man? De meeste mensen zien er aan de buitenkant zelfverzekerd uit. Maar als je iets kent van de menselijke natuur, dan weet je dat iedereen van ons aan zichzelf twijfelt op een bepaald moment. Het goede nieuws is dat je schitterend zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Het is dan ook een van de vragen die ik als coach geregeld krijg: hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Een gezonde dosis zelfvertrouwen leidt tot groei en zelfontplooiing. Het maakt je weerbaar en minder afhankelijk van het oordeel van anderen. Je durft ook voor je eigen mening uit te komen, initiatief te tonen en aan nieuwe dingen te beginnen.

Zelfvertrouwen is dus niet alleen belangrijk voor je eigen welbevinden, het heeft ook een gunstige invloed op jouw professionele prestaties. Elke coachee kan de antwoorden vinden die het best voor hem/haar werken, maar toch wil ik drie tips met je delen waarmee je jouw zelfvertrouwen kan versterken.

 

1. Zet kleine stapjes buiten jouw comfortzone.

Uit jouw comfortzone stappen is dé manier om meer zelfvertrouwen op te bouwen. Maar meestal hoef je niet “all the way” te gaan. Je hoeft geen grote sprong in één keer te nemen. Want wanneer de sprong jou te groot lijkt, riskeer je ook dat je verlamd raakt in uitstelgedrag.

Bedenk in de plaats daarvan hoe je in kleine stapjes en langzaamaan kan bewegen in de richting die je uit wil. Want het belangrijkste is dat je in beweging komt en dat je actie onderneemt, niet hoe snel of hoeveel actie je in eerste instantie neemt.

Zo heb ik verschillende coachingklanten die hun eigen onderneming oprichten. Ze starten daar vaak ‘s avonds mee terwijl ze overdag hun gewone job uitoefenen of een opleiding volgen. Laat de gedachte “Ik moet het meteen fulltime doen en grote risico’s nemen” jou dus niet tegenhouden.

Een andere coachingklant wil zijn sociale vaardigheden verbeteren. Hij start met kleine stapjes zoals goeiedag zeggen tegen mensen. En meer betrokken raken in conversaties op het werk om zijn ‘conversatiespieren’ te trainen.

Na enige tijd voelen die situaties als meer comfortabel. En daarna kan je jouw comfortzone nog verder vergroten. Maak er dus niet iets groots van. Integendeel, bedenk de kleinst mogelijke stapjes om in beweging te komen. Eens je in beweging bent, kan je grotere sprongen nemen en sneller gaan. Zo train je jouw zelfvertrouwen-spier, stapje voor stapje.

2. Start met slimme gewoontes om minder stress en spanning te ervaren.

Door stress en innerlijke spanning heb je de neiging om negatief te denken. Zo daalt jouw zelfvertrouwen. Door enkele eenvoudige gewoontes waarmee je die stress en spanning vermindert, krijg je meer positieve energie en kracht. Zo ga je positiever naar de dingen kijken en maak je van een mug geen olifant meer.

Probeer eens een van de volgende gewoontes uit en kijk of die voor jou werkt.

Adem gewoon. Wanneer je in de problemen zit of gestresseerd bent, adem gedurende twee minuten vanuit je buik en focus énkel op de lucht die je in- en uitademt. Dat kalmeert je lichaam en brengt jouw geest weer in het hier en nu.

Zet duidelijke grenzen voor jouw dag en week. Zet bijvoorbeeld voor jezelf een einduur vast waarop je stopt met werken, jouw computer uitschakelt en een break neemt om jezelf weer op te laden.

Luister naar jezelf. Als je geïrriteerd raakt, uitgeput, moe of onproductief, luister daar dan naar. Zorg voor jezelf. Wat helpt er voor jou? Een avondje wat vroeger naar bed met een boek? Een wandeling in de natuur? Doe dat wat jou ontspant en weer oplaadt.

3. Zie het in je geest voor je het doet.

In plaats van je te verbeelden hoe die vergadering, date of presentatie verkeerd gaat lopen, stel je eens voor hoe goed het zal lopen. Sluit je ogen en verbeeld je hoe dingen schitterend verlopen, hoe zelfverzekerd en enthousiast je zult zijn. En zie dan in jouw geest hoe de vergadering/presentatie/date afgelopen is en verliep zoals je wou.

Een andere manier van visualiseren is de “no big deal” visualisatie. Dan zie je dat de toekomstige situatie eigenlijk niet zo belangrijk is, zelfs als het verkeerd loopt. Dit lijkt veel minder inspirerend als de vorige visualisatie-oefening, maar soms is het ontspannender dan je voor te stellen hoe supergoed het zal lopen. Soms kan je je zelfs een worstcasescenario voorstellen en dan zien dat je daar ook niet van doodgaat, dat het niet het einde van de wereld is. En dat op zich werkt al geruststellend. Ook zo heb je minder stress en zenuwen, zodat je kalm en positief de situatie tegemoet kan treden.

Vind je deze tips waardevol? Deel ze dan met anderen.

Verder lezen?
Overwin jouw zelftwijfel met deze 2 simpele woorden.
7 dingen die je zelf kan doen voor meer zelfvertrouwen

Over CoachWim

Al meer dan twintig jaar zoekt Wim Annerel naar hoe mensen het maximum uit hun leven kunnen halen. Naast zijn studies talen, politieke & sociale wetenschappen en marketing las hij meer dan duizend boeken over psychologie en zelfontplooiing. Met trainingen in onder meer NLP, MBTI, Insights, DiSC en Persoonlijk Meesterschap schoolde hij zich bij. Daarnaast volgde hij opleidingen tot professioneel en gecertificeerd personal life en business coach. Wim heeft het voorbije decennium al meer dan vijftienduizend mensen getraind en gecoacht om het beste uit zichzelf te halen. Hij wil zoveel mogelijk mensen en organisaties helpen groeien door onmiddellijk toepasbare inzichten en kennis die hun in staat stelt hun potentieel te verruimen. Als coach brengt hij door krachtige vragen de coachee tot hoger zelfbewustzijn en helpt hij om sneller én duurzamer de gestelde doelstellingen te bereiken. Gun jij jezelf ook een coach? Bel vandaag Wim Annerel op 0486-45 56 53 of mail wim@wimannerel.be http://www.wimannerel.be
Dit bericht is geplaatst in coaching met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *